Is uw verzuimbeleid geen onzin?
Verzuimbeleid is een onderdeel van het personeelsbeleid. Arbeidsverzuim bestaat uit ziekteverzuim en verzuim niet tgv ziekte (conflicten, privé-problematiek etc). Een goede regie direct na een ‘ziekmelding’ voorkomt onnodig verzuim. Ik ondersteun bedrijven in het krijgen en behouden van de regie bij arbeidsverzuim. Een helder en transparant verzuimbeleid levert een aanzienlijke beperking van verlies op en voorkomt veel frustratie bij alle betrokkenen.
Weet u wat u per jaar betaalt ten aanzien van arbeidsverzuim:
- aan directe kosten?
- aan indirecte kosten?
Waarom heeft u uw huidige verzuimbeleid geregeld zoals u het geregeld heeft?
Wat is de zin of onzin van:
- de rol van de arbodienst
- de rol van de leidinggevende
- de rol van Human Resources/Personeelszaken
- de rol van de verzuimende zelf
- de rol van de bedrijfsarts
- de rol van collega’s
Het optimaliseren van uw verzuimbeleid als onderdeel van uw personeelsbeleid is een dankbare taak. Het straalt uit naar alle medewerkers en draagt bij aan de cultuur die er in uw bedrijf heerst. Gezond verzuimbeleid loont!